Scandal fără precedent în lumea culturală ieşeană. O parte dintre artiţştii Operei Naţionale Române Iaşi contestă conducerea instituţiei. Ei o acuză pe Beatrice Rancea, managerul ONRI de autocraţie. Mai mult, cer ca aceasta să părăsească Opera din Iaşi. Distribuirea artiştilor în premierele şi spectacolele puse în scenă de când Beatrice Rancea este director al ONRI sunt contestate. Asta, după ce pe parcursul a doi ani de când a fost instalată în funcţie Rancea a reuşit performanţa ca fiecare spectacol să se joace cu casa închisă.Mai jos prezentăm scrisoarea deschisă trimisă reprezentanţii unuia dintre cele două sindicate din Opera Iaşi.
Stimate Domnule Ministru,
SINDICATUL OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI, cu sediul în Iaşi, str. Agatha Bârsescu nr.18, jud.Iaşi, având C.I.F. 25328853, prin Marcovici Donose Cosmin Grigore, în calitate de preşedinte, vă transmitem atât dumneavoastră, cât şi întregii mass-media, prezenta scrisoare deschisă, în semn de profundă indignare faţă de scrisoarea care v-a fost transmisă de către Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi, prin preşedintele acestuia, Nori Ricardo.
Pentru o înţelegere deplină a situaţiei de fapt şi pentru a nu exista nici un fel de confuzie, precizăm că SINDICATUL OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI, care vă adresează prezenta scrisoare, este Sindicatul reprezentativ la nivel de instituţie, fiind înfiinţat în anul 2009, aproximativ jumătate din salariaţii Operei Naţionale Române Iaşi fiind membri ai acestui sindicat.
Acest sindicat, care apără interesele majorităţii salariaţilor instituţiei nu trebuie confundat cu Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi, condus de Nori Ricardo, care este un sindicat înfiinţat în anul 2013, mai precis în urmă cu aproximativ o lună, în scopul de a induce în eroare atât opinia publică, dar şi autorităţile statului, având o denumire foarte asemănătoare, aşa după cum lesne se poate observa prin compararea celor două denumiri. Astfel, se observă clar faptul că sindicatul nou înfiinţat a mai adăugat cuvântul “Artiştilor” în denumirea sindicatului deja existent. Mai trebuie precizat că sindicatul nou înfiinţat are un număr foarte redus de membri, neputând fi luat în considerare ca exprimând opinia unui grup majoritar de persoane din cadrul Operei Naţionale Române Iaşi, ci mai degrabă opinia personală a preşedintelui acestuia, Nori Ricardo, având funcţia de solist vocal în cadrul instituţiei.
Mai mult, relevant pentru modul în care “operează” Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi, creat numai cu scopul exclusiv de a crea “credibilitate” unui grup foarte restrâns de persoane din cadrul O.N.R.I., este faptul că sediul acestuia a fost declarat în fals în incinta clădirii Operei Naţionale Române Iaşi, din Iaşi, str. Agatha Bârsescu nr.18, jud. Iaşi, fără ca să deţină vreun act juridic care să le consfinţească dreptul de folosinţă a vreunui spaţiu din incinta instituţiei, încercându-se astfel crearea unei confuzii şi mai mari, raportat la SINDICATUL OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI, care îşi are sediul legal în cadrul clădirii O.N.R.I.
Fiind făcute aceste precizări prealabile, dorim să exprimăm public faptul că în cadrul Operei Naţionale Române Iaşi situaţia este una mai mult decât bună, instituţia cunoscând cea mai mare ascensiune din întrega ei existenţă de peste jumătate de secol. Aşa după cum am făcut-o şi în perioada anterioară numirii dumneavoastră în funcţia de Ministru al Culturii, dorim să mulţumim Ministerului Culturii pentru binele incomensurabil pe care l-a făcut, în momentul în care a organizat concursul pentru ocuparea postului de Manager al O.N.R.I., în anul 2011, concurs câştigat de doamna Beatrice Rancea. Practic, acesta a fost momentul care a generat ieşirea din amorţeală şi anonimat a celei mai importante instituţii de spectacole din zona Moldovei, Opera Naţională Română Iaşi.
În primul rând, doamna Manager BEATRICE RANCEA a fost şi este cel mai bun partener de dialog, făcând tot posibilul pentru a rezolva problemele cu care Opera Naţională Române Iaşi şi implicit salariaţii săi s-au confruntat, implicându-se în mod direct şi nemijlocit în găsirea unor soluţii viabile. Fără nici o îndoială că actuala conducere a O.N.R.I. a constituit cel mai bun partener de dialog pe care l-a avut până în prezent SINDICATUL OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI. Având în vedere că în sfârşit valoarea profesională a constituit criteriul principal avut în vedere în efectuarea tuturor activităţilor din cadrul instituţiei, în mod natural, nivelul artistic al producţiilor puse în scenă de către Opera Naţională Română Iaşi a crescut constant, încă din primele luni de mandat ale doamnei Manager BEATRICE RANCEA.
Este absolut incredibil cum, prin scrisoarea deschisă semnată de Nori Ricardo, în calitate de preşedinte al Sindicatului Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi, v-au fost prezentate ca fiind reale şi adevărate situaţii care de fapt sunt exact invers, într-o încercare disperată de a vă induce în eroare, pentru a o discredita în scop vădit pe doamna Manager BEATRICE RANCEA şi echipa de conducere a O.N.R.I.
Această încercare jalnică de a pune minciuna la loc de cinste a generat prezenta reacţie a SINDICATULUI OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI, care, prin acest memoriu, vă va relata în continuare situaţia reală din cadrul Operei Naţionale Române Iaşi, aşa cum a fost până la numirea doamnei BEATRICE RANCEA în funcţia de Manager al instituţiei, în cursul lunii mai 2011, şi cum este în prezent.
Declinul Operei Naţionale Române Iaşi a început în urmă cu peste 10 ani, în trecut numărul de spectatori scăzând constant, ajungându-se ca la nivelul anilor 2001 – 2011, cele mai multe producţii “beneficiind” de prezenţa unui număr de maxim 100 de spectatori, în condiţiile în care capacitatea Sălii Mari a Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi este de aproximativ 750 locuri.
Este absolut incredibil cum în scrisoarea deschisă a Sindicatului Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi se arată în mod mincinos că “spectacolele O.N.R.I. au avut loc întotdeauna cu sălile pline, excepţie făcând perioada în care clădirea se afla în renovare, când, datorită sălilor improprii în care aveau loc spectacolele, publicul a scăzut la 70%.”
În realitate, multe spectacole se jucau cu sala aproape goală, chiar înainte de toamna anului 2006, publicul în foarte puţine cazuri ocupând jumătate din locurile sălii.
Cu titlu de exemplu, la spectacolul “Nunta lui Figaro” care a vut loc în data de 13.09.2006 s-au vândut un număr de 9 (nouă) bilete, la spectacolul “Tosca” din 12.04.2006 s-au vândut 76 (şaptezecişişase) bilete, la spectacolul “Traviata” din 02.07.2003 s-au vândut 62 de bilete, la spectacolul “Văduva Veselă” din 09.06.2003 s-au vândut un număr de 49 bilete, la spectacolul “Paiaţe” din 10.04.2005 s-au vândut un număr de 68 bilete, la spectacolul “Bal mascat” din 08.05.2005 s-au vândut 40 de bilete, la “Concertul de arii” din 29.11.2005 s-au vândut un număr de 24 bilete, la spectacolul “Aida” din 17.01.2001 s-au vândut 111 bilete, la spectacolul “Bărbierul din Sevilla” din 16.12.2001 s-au vândut 60 de bilete, la spectacolul “Sânge vienez” din 14.03.2001 s-au vândut 48 bilete, la spectacolul “Don Giovanni” din 16.05.2001 s-au vândut 17 bilete.
Toate acestea sunt doar câteva din zecile de exemple concrete, care nu numai că sunt evidenţiate în statisticile instituţiei, dar au fost percepute în mod direct şi nemijlocit chiar de subsemnatul MARCOVICI-DONOSE COSMIN-GRIGORE, preşedinte al SINDICATULUI OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI, în calitate de salariat al Operei Naţionale Române Iaşi, în funcţia de solist vocal, încă din anul 1994, având o activitate profesională de aproape 20 de ani în cadrul acestei instituţii.
Această stare de apatie profesională prelungită, care a avut drept consecinţă directă un nivel foarte scăzut al calităţii actului artistic, şi-a pus amprenta asupra imaginii generale a Operei Naţionale Române Iaşi, care era o instituţie închisă, neexistând colaboratori invitaţi de marcă (dirijori, solişti, etc.), profesionişti care să contribuie la ridicarea nivelului profesional al întregului colectiv. Nici nu se putea să fie altfel, câtă vreme pe postul de dirijor orchestră a fost angajată o persoană fără studii de specialitate (dirijat orchestră), în postul de dirijor cor se afla o persoană fără studii de specialitate (dirijat cor), care a ocupat acest post profitând de faptul că era fratele directorului adjunct al instituţiei, care la rândul lui nu avea studii care să aibă tangenţă cu lumea artistică, fiind absolvent al facultăţii de chimie industrială!!!
Ştiind aceste lucruri, nu poate constitui o surpriză pentru nimeni faptul că Opera Naţională Română Iaşi era cea mai slabă instituţie de profil din ţară.
O dată cu începerea mandatului de Manager al O.N.R.I. al doamnei BEATRICE RANCEA, opera ieşeană a cunoscut un nou început, bazat pe un management modern, eficient şi foarte performant, în care criteriile avute în vedere sunt “competenţa profesională” şi “valoarea personală”.
Trebuie precizat că misiunea de reorganizare a Operei Naţionale Române Iaşi a fost şi este una foarte dificilă, având în vedere dezastrul administrativ şi organizatoric existent la nivelul anului 2011. Astfel, trebuie ştiut faptul că în acel moment opera ieşeană nu avea un Regulament Intern, majoritatea salariaţilor nu aveau fişe de post prin care să se stabilească atribuţiile postului ocupat, contractele de muncă erau neactualizate de aproape 10 ani, nu existau condici de prezenţă, nu existau fişe de evaluare a performanţelor profesionale ale salariaţilor, costumele şi decorurile erau vechi de peste 40 de ani, punând în pericol sănătatea artiştilor.
Toate aceste aspecte au fost constatate şi de misiunea de audit a Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, care a avut loc în anul 2011. Munca depusă de conducerea Operei Naţionale Române Iaşi, după luna mai 2011, a fost una foarte intensă, având ca obiectiv remedierea acestor deficienţe grave existente la nivelul instituţiei, deficienţe care au contribuit din plin la starea deplorabilă în care se afla opera ieşeană.
La toate acestea se adăuga în trecut şi lipsa de interes a fostei conduceri faţă de destinul instituţiei, conducere din care făceau parte Gîdei Dan, Gîdei Valeriu, Stoiciu-Frunză Vasilica, Dumitriu Leonard. Această echipă formată din persoane care nu aveau pregătirea profesională necesară ocupării funcţiilor în care au fost angajate, a distrus o instituţie de nivel naţional, prin modul defectuos în care a condus-o, punând interesul personal deasupra intereselor salariaţilor şi al instituţiei în general. Cu titlu de exemplu, Stoiciu-Frunză Vasilica, o persoană care a ocupat postul de consultant artistic fără să facă ceva concret în cadrul instituţiei ani de-a rândul, dar care avea aroganţa nemăsurată de a umili pe toţi cei care nu ascultau ordinele dumneaei, a trecut la măsuri extreme în cursul anului 2008, când a formulat plângere penală împotriva mai multor solişti vocali din cadrul O.N.R.I., pentru săvârşirea unor infracţiuni imaginare, cu scopul de a-i intimida şi a le crea o stare de stres permanent, pe durata desfăşurării cercetării penale. Faptele invocate fiind pure aberaţii, Parchetul de pe lângă Judecătoria Iaşi a dispus neînceperea urmăririi penale în ceea ce priveşte persoanele reclamate. Cu toate că în mod normal, doamna Stoiciu Frunză Vasilica ar fi trebuit să-şi dea demisia de onoare în acel moment, nu a avut nici o reţinere în a-şi continua activitatea în cadrul instituţiei, în acelaşi mod defectuos, ca şi până atunci.
O dată cu venirea doamnei BEATRICE RANCEA la conducerea Operei Naţionale Române Iaşi, au fost promovaţi foarte mulţi tineri cu talent, care au fost ani de-a rândul ţinuţi în umbră, datorită intereselor personale ale persoanelor obediente conducerii de atunci, necontând performanţele profesionale ale acestora.
În sfârşit, pe scena Operei Naţionale Române Iaşi au fost invitate personalităţi marcante ale vieţii cultural artistice, cum ar fi dirijorii David Crescenzi, Tiberiu Soare, Adrian Morar, Cristian Oroşanu, Gabriel Bebeşelea, Cristian Sandu, Noam Zur, precum şi regizori şi scenografi din ţară şi străinătate. În acest fel producţiile puse în scenă au avut parte de o apreciere corespunzătoare atât din partea publicului spectator, cât şi a criticilor de specialitate.
Pentru prima dată în istoria O.N.R.I., conducerea instituţiei a organizat, şi la propunerea sindicatului reprezentativ al instituţiei, cursuri de master class susţinute de personalităţi artistice de renume mondial, la care au participat toţi angajaţii care au dorit acest lucru.
Pentru a vă lămuri pe deplin cu privire la situaţia domnului Nori Ricardo, semnatarul scrisorii prin care au fost împroşcaţi cu noroi nu numai doamna Manager BEATRICE RANCEA, dar şi noi toţi, cei care muncim în cadrul O.N.R.I. cu responsabilitate şi dragoste pentru artă, cu scopul de a ne îndeplini menirea, cea de a face publicul spectator să umple sala de spectacole şi să fie încântat de producţiile pe care le-a urmărit, vă vom prezenta câteva date despre acesta, care cu siguranţă vă vor face să înţelegeţi disperarea cu care a formulat o scrisoare bazată pe ură şi minciună, încercând denigrarea multor persoane enumerate în cuprinsul acesteia.
Întrucât distribuirea soliştilor în cadrul spectacolelor O.N.R.I. nu se mai face ca în trecut, în mod discreţionar, fiind în prezent atributul exclusiv al dirijorilor şi al regizorilor fiecărui spectacol în parte, Nori Ricardo nu a mai fost distribuit în producţiile O.N.R.I., având în vedere nivelul necorespunzător la care se află din punct de vedere profesional. Acest fapt este dovedit nu numai de opinia dirijorilor spectacolelor O.N.R.I., dar şi de criticii muzicali care i-au urmărit prestaţiile.
În acest sens, vom menţiona două fragmente din articole apărute în mass-media, semnate de doamna Anca Florea, muzicolog de renume şi critic muzical recunoscut ca fiind printre cei mai valoroşi din ţară. Astfel, după evoluţia acestuia în spectacolul “Bărbierul din Sevilla”, care a avut loc în data de 02.03.2012, în cronica spectacolului s-a scris: “mezzosoprana Maria Macsim Nicoară a fost o Berta atipică, simpatică şi cu glas frumos, la polul opus situându-se din păcate tenorul Ricardo Nori, departe de pretenţiile dificilului şi fermecătorului Conte Almaviva, lipsindu-i şi vocea şi charisma ce nu pot fi compensate prin siguranţa de sine, pentru simplul fapt că acestea sunt date native, care nu se pot «confecţiona»”.
Ulterior, în cadrul Festivalului Operelor Naţionale , care a avut loc la Cluj-Napoca în perioada 20 – 28 mai 2012, Opera Naţională Română Iaşi a prezentat spectacolul “Don Giovanni”, în care Nori Ricardo a fost distribuit. Cronica spectacolului a precizat: “În seara următoare, Beatrice Rancea a apărut în ipostază de regizor al operei mozartiene Don Giovanni, păstrând acum, cu câteva excepţii, distribuţia de la premieră, omogenă, echilibrată, cu solişti bine aleşi pentru rolurile respective (excepţie făcând tenorul Ricardo Nori, un Don Ottavio fără voce, de care încerc să nu-mi mai amintesc…).”
Mai mult, la concertul de deschidere a stagiunii 2012-2013, dirijat de maestrul Gabriel Bebeşelea, Nori Ricardo a fost singurul solist care nu a mai interpretat aria pe care şi-a ales-o, întrucât nivelul vocal al acestuia nu i-a permis terminarea interpretării nici măcar la repetiţia generală.
Având în vedere toate aceste aspecte, conducerea O.N.R.I. a dispus evaluarea profesională a unui număr de trei solişti vocali care s-a constatat că nu corespund din punct de vedere profesional, printre care şi Nori Ricardo, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului Intern al O.N.R.I. Evaluarea urmează să fie efectuată mâine, 28.06.2013, de o comisie de specialişti în domeniu, recunoscuţi la nivel naţional şi internaţional, acesta constituind probabil unul din motivele pentru care v-a fost transmisă chiar azi scrisoarea deschisă de către Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi.
În ceea ce priveşte relaţiile cu Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” Iaşi, vă informăm că acestea au un caracter de bună înţelegere, în anul 2012 încheindu-se între cele două instituţii care coabitează în aceeaşi clădire un Protocol istoric, prin care s-a stabilit cu exactitate modul de împărţire şi folosire a spaţiilor din clădirea situată în Iaşi, str. Agatha Bârsescu nr.18, în care se află sediul ambelor instituţii, protocol transmis şi Ministerului Culturii.
Suntem bucuroşi că în sfârşit, în cadrul O.N.R.I., impostura şi nonvaloarea nu mai sunt permise şi promovate, aceasta fiind singura cale de a creşte tot mai mult nivelul artistic al instituţiei. Nori Ricardo a mai făcut o afirmaţie absolut jenantă în scrisoarea pe care v-a adresat-o, arătând că “Repertoriul acoperă foarte puţine titluri de operă, iar spectacolele programate nu servesc genurilor şi tipurilor de voci disponibile”.
În realitate, repertoriul unei instituţii este programat pe stagiuni, în funcţie de programul managerial asumat de manager şi de cerinţele publicului spectator, şi în nici un caz raportat la rolurile pe care le au în repertoriu, la un anumit moment, unii soliştii vocali. De altfel, o dată cu venirea la conducerea O.N.R.I. a doamnei BEATRICE RANCEA, numărul de premiere a fost unul impresionant, publicul beneficiind de spectacole de înaltă clasă, aşa cum nu a mai văzut de foarte mulţi ani.
Ca exemplu, numai în cursul stagiunii 2012 – 2013, la Opera Naţională Română Iaşi au avut loc 8 premiere, 38 de spectacole cu casa închisă şi peste 40 de evenimente, care au impresionat în mod plăcut peste 40.000 de spectatori, peste 200.000 de telespectatori, generând mai mult de 6000 de like-uri pe facebook şi peste 110.000 de vizite pe site-ul www.operaiasi.ro, site care a fost creat tot la iniţiativa şi prin grija doamnei manager BEATRICE RANCEA, cu scopul de a se realiza o mai bună comunicare cu publicul tradiţional şi pentru atragerea în sala de spectacole a publicului nou, de vârstă mai tânără, care a lipsit cu desăvârşire în trecut.
Totodată, trebuie arătat faptul că spectacolele de deschidere a stagiunilor, care au avut loc în aer liber, pe esplanada din faţa Teatrului Naţional Iaşi, au strâns în anul 2011 un număr de 5.000 de spectatori, iar în anul 2012 un număr de peste 7.000 de spectatori.
Întrucât cifrele nu mint niciodată, fiind o reflectare realistă şi exactă a gradului de succes de care se bucură orice eveniment, considerăm că succesul actual al operei ieşene este unul indiscutabil, care nu poate fi combătut de nimeni, oricâte pagini ar scrie şi oricâte minciuni grosolane ar încerca să prezinte ca fiind adevăruri.
Personalitatea deosebită a doamnei Beatrice Rancea a făcut ca opera ieşeană să fie foarte iubită de publicul spectator, iar dumneaei a devenit în foarte scurt timp o personalitate marcantă şi a Iaşului, fiind susţinută activ atât în plan public, cât şi privat, creând o adevărată emulaţie în jurul O.N.R.I. şi a fenomenului Operă.
În acest context, trebuie menţionat succesul răsunător pe care l-a cunoscut evenimentul “GALA PREMIILOR OPERELOR NAŢIONALE”, din luna iunie 2013, spectacol conceput de doamna BEATRICE RANCEA şi care a fost realizat cu susţinerea Ministerului Culturii, a Primăriei Municipiului Iaşi şi a Consiliului Judeţean Iaşi, coproducători fiind TVR şi TVR Iaşi. În premieră absolută pentru Opera Naţională Română Iaşi, un spectacol de o asemenea anvergură a fost transmis în direct, la o oră de maximă audienţă (sâmbătă, 8 iunie 2013, ora 21.00) pe cel mai accesibil canal de televiziune din România, respectiv TVR, precum şi pe TVR Internaţional, online pe site-ul www.TVRPLUS.ro, fiind transmis şi la Radio România Cultural.
La reuşita acestui eveniment au mai avut o contribuţie majoră şi sponsorii galei, precum şi partenerii media.
Concluzionând, vă rugăm să susţineţi în continuare toate demersurile doamnei manager BEATRICE RANCEA, unul dintre cei mai buni manageri de instituţii de cultură din ţară, care şi-a demonstrat valoarea excepţională în cei doi ani de când se află la conducerea Operei Naţionale Române Iaşi.
Nu este posibil ca printr-o scrisoare care v-a fost adresată de reprezentanul unui sindicat cu câţiva membri, mulţi dintre ei de o calitate profesională foarte scăzută, să se arunce cu noroi asupra unui întreg colectiv care munceşte zi de zi pentru a crea evenimente de succes şi care s-a implicat total pentru a demonstra că şi la Iaşi SE POATE.
Vă mulţumim încă o dată pentru întreg suportul pe care îl acordaţi instituţiei noastre şi dorim ca minciunile grosolane care v-au fost comunicate prin scrisoarea semnată de Nori Ricardo să nu le luaţi în considerare, fiind doar aberaţii, contrazise de faptele reale, statistici, evidenţe şi de reacţia publicului spectator. Mai mult, chiar organele de control din cadrul Ministerului Culturii, au constatat în urma controalelor efectuate anual situaţia concretă din instituţie, aşa cum v-a fost relatată prin prezenta scrisoare.
27 iunie 2013
Cu stimă, Marcovici Donose Cosmin Grigore,
Preşedinte al SINDICATULUI OPEREI NAŢIONALE IAŞI