Sâmbătă 18 Mai 2024, Actualizat acum 138 zile 12:00 am

 

Elevii ieşeni au susţinut simularea examenelor naţionale

elevi la oreElevii din clasele terminale au susţinut, luni, proba scrisă la disciplina Limba şi literatura română, la ultima din cele trei simulări ale examenelor naţionale stabilite de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi. Variantele au fost realizate de către o comisie coordonată de către inspectorii de specialitate, fiind respectate programele şcolare şi modelele postat pe site-ul M.E.N. pentru Evaluare Naţională şi Bacalaureat.

În ceea ce priveşte varianta concepută pentru elevii din clasa a VIII-a, se poate afirma că, în ansamblu, aceasta are un grad mediu de dificultate. Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, valorifică un text nestudiat – Bradul şi firul de iarbă de Cincinat Pavelescu, pe marginea căruia au fost formulate cerinţe vizând, în general, înţelegerea acestuia. Prima compunere le-a solicitat elevilor să argumenteze apartenenţa poeziei menţionate la specia literară fabulă, urmărind anumite repere date, specifice unei astfel de sarcini de lucru.

Cel de-al doilea subiect, căruia i se acordă un total de 36 de puncte, valorifică un text nonliterar, mai exact un fragment dintr-un articol despre brad, realizat într-un limbaj ştiinţific. Dacă majoritatea cerinţelor de la subpunctul A verifică rigoarea cunoştinţelor de vocabular, morfologie şi sintaxă dobândite în anii de gimnaziu, compunerea de la subpunctul B evidenţiază şi abilităţile de a relata o întâmplare, imaginară sau reală.

În afara celor 10 puncte din oficiu, s-au acordat 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări, distribuite pentru unitatea de compoziţie, coerenţa textului, ortografie şi punctuaţie.

”Considerăm că o notă minimă de cinci poate fi obţinută de către elevii care mai au încă lacune în pregătire, în timp ce elevii cu o pregătire temeinică, serioasă vor fi răsplătiţi cu notele aşteptate şi meritate”, a declarat Sabina Manea, purtătorul de cuvânt al ISJ Iaşi.

La simularea probei scrise a examenului de bacalaureat, candidaţii au avut de rezolvat trei subiecte, diferenţiate în funcţie de profil, care respectă conţinuturile din programa de bacalaureat, matricea de specificaţie şi structura stabilite de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, precum şi nivelul specific de competenţă şi de performanţă al elevilor din anul terminal de liceu.

Primul subiect, având ca text suport un fragment de comedie, respectiv dramă, conţine itemi care vizează cunoştinţele de limbă română, de stilistică şi de receptare a unei opere dramatice. Cu excepţia unei cerinţe care solicită comentarea unei secvenţe indicate, în 6-10 rânduri, toate celelalte au  un  grad mediu de dificultate, fiind cu siguranţă cunoscute şi exersate de către candidaţi la orele de specialitate. Subiectul al II-lea urmăreşte modul în care se cunosc regulile de redactare a unui text de tip argumentativ, de 15-30 de rânduri, despre conflictul între generaţii, respectiv rolul artei în societatea contemporană, în timp ce Subiectul al III-lea, eseul de 2-3 pagini, are în vedere prezentarea unei teme literare reflectate într-un roman studiat.
În ansamblu, variantele de subiecte sunt accesibile, echilibrate, cu abordarea unor aspecte fundamentale referitoare la cele două genuri literare studiate, dramatic şi epic. Considerăm că elevii de nivel mediu pot depăşi pragul notei 6, iar cei foarte buni pot obţine note care să reflecte lecturile lor, deschiderile culturale, capacitatea de interpretare critică.

http://iasinews.ro/wp-content/upload

Lăsați un comentariu

*