Elevii români se află pe locul 45 din 65 de ţări în urma testului PISA din 2012, rezultatele obţinute de ei fiind sub media mondială la toate cele trei domenii evaluate, respectiv matematică, citire/lectură şi ştiinţe, potrivit informaţiilor datele publicităţii marţi.
La testul PISA din 2009, România a ocupat locul 49 din 65 de ţări participante, iar în 2006 a fost pe poziţia 47 din 57.
corul mediu înregistrat de elevii români la ciclul de testare PISA 2012 este 445 de puncte la matematică, 438 la citire/lectură şi 439 la ştiinţe.
Comparativ, media ţărilor OECD este de 494 puncte la matematică, 496 la citire/lectură şi 501 la ştiinţe, precizează Ministerul Educaţiei, citând date din raportul Secretariatului pentru educaţie al Organiza?iei pentru Cooperare ?i Dezvoltare Economică (OECD).
La matematică, de pildă, rezultatele elevilor români din 2012 sunt comparabile cu cele ale elevilor din state precum Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria şi Chile. Performanţele elevilor români sunt mai bune decât ale elevilor din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania şi Argentina, dar sub cele ale unor ţări precum Serbia, Grecia, Rusia, Israel, Croaţia, Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia sau Italia.
La citire/lectură, scorul României este comparabil cu cel al unor ţări precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica sau Bulgaria. Elevii români au obţinut, la acest domeniu, rezultate peste ale celor din Mexic, Muntenegru, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Columbia, Iordania, Malaezia, Indonezia şi Argentina, dar mai slabe decât ale participanţilor din Cipru, Slovacia, Rusia, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia şi Croaţia.
La testarea PISA 2012, care a avut ca domeniu principal matematica, au fost evaluaţi, în luna martie a anului trecut, 5.250 de elevi de 15 ani din gimnaziu şi liceu, respectiv câte 35 din 178 de şcoli aflate în 40 de judeţe şi Bucureşti.
Şcolile au fost selectate de către Consorţiul PISA, conform procedurilor de eşantionare internaţionale, iar elevii au fost selectaţi aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel încât să alcătuiască, conform cerinţelor acestui studiu comparativ internaţional, un eşantion naţional reprezentativ pentru reţeaua şcolară din România, a precizat Minsiterul Educaţiei.
Testarea propriu-zisă, care a avut durata de două ore, a conţinut atât itemi ce vizează competenţele de matematică şi rezolvare de probleme în situaţii autentice ce pot fi întâlnite în viaţa adultă (în pondere de 75%), cât şi de citire sau lectură (15%) şi ştiinţe (10%).
La nivel internaţional, la PISA 2012 au participat 65 de ţări OECD şi ţări partenere. PISA este o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună de către ţările participante. România participă la aceste testări din 2000. Standardele tehnice PISA impun ca administrarea instrumentelor de evaluare să fie complet externă şcolilor participante, realizată de administratori de test formaţi la nivel naţional, pe baza unui manual de proceduri.