În calendarul simbolic al unui an, luna septembrie primește inevitabil conotații profunde legate de ideea de școală, de educație, de procesul devenirii prin cunoaștere, prin cultură.
Cu aceleași emoții, părinți și copii, profesori și studenți, absolvenți învăluiți încă în melancoliile și amintirile școlii în care s-au format –toți se regăsesc în universul superior și nobil al învățăturii.
În labirintul de știri, de comentarii și polemici legate de educație, de examenele naționale, de finanțarea insuficientă, cu exasperarea de a asculta la nesfârșit promisiuni sau critici, analize și diagnoze de sistem, școala cu profesioniștii ei își asumă mai departe menirea de a educa, de a-i învăța pe cei care îi trec pragul, cu multă consecvență, cu devotament discret, cu responsabilitate, fiind locul fundamental pentru devenire și împlinire umană, fie că vorbim de copii, de adolescenți, de tineri sau mai puțin tineri. Este un loc spiritualizat, uneori ieșit din determinările spațiale și temporale rigide, devenit o matrice spirituală a educației prin știință, prin artă, prin cultură, a educației cu privirea îndreptată spre valorile imuabile, spre principii morale, spre comunicare de sine și cu ceilalți, spre înțelegere și iubire, dar și spre forme de rezistență în fața agresivităților și relativității valorice din lumea contemporană.
Îmi exprim speranța că școala ieșeană va păstra aceste valori, va fi și în anul acesta o instanță de cunoaștere și moralitate, va aduna reușite, împliniri și succese prin elevii și profesorii ei. Măsura acestei reușite a noastre, a dascălilor, ține de bucuria și starea de fericire pe care o vor regăsi elevii în activitățile pe care le propunem, în atmosfera pe care o vom crea în fiecare școală, de oriunde ar fi aceasta. Nu doar profesionalismul și rigoarea știițifică trebuie să definească procesul de educație, ci în egală măsură și comunicarea afectivă, talentul pedagogic, știința de a înțelege vârste diferite, aspirații și idealuri, niciodată aceleași în diversitatea și complexitatea naturii umane.
Inspectoratul Școlar Județean Iași va continua să fie partenerul autentic al școllilor pe care le coordonează, al părinților, al instituțiilor de educație și cutură, al comunității ieșene în întregul ei. Calitatea educației, valorile propuse tinerei generații, formarea lor profesională și umană, regăsirea acestora în universul plurivalent al Iașului, dialogul dintre educație și cultură într-o viitoare ”capitală culturală europeană” sunt repere sub semnul cărora deschidem acest nou calendar de an școlar. Poate că în sensul metaforic al cuvintelor lui Heraclit stă un adevăr important – acela căeducația este un al doilea soare, pentru cei care o au…
Cu încredere și prețuire pentru lumea școlii,
prof.dr. Camelia Gavrilă
Inspector Școlar General